9 services die je van ons kan verwachten

1. Samen succesvol groeien

 

Ondernemen doe je samen! Samen ondernemen begint bij vertrouwen en het delen van alle financiële zaken rondom je onderneming kan een behoorlijk kwetsbare kant van samenwerken zijn.

Het is belangrijk om te kunnen gaan voor een duurzame en stabiele samenwerking met je accountant, waarin vertrouwen en een goed gevoel de basis vormen.

2. Online boekhouden

 

Je administratie gemakkelijk en snel bijhouden en/of inzien, dat is de kracht van online boekhouden.
Een greep uit de voordelen van online boekhouden zijn:

√ Waar je maar wilt, 7 dagen per week/24 uur per dag je administratie inzien of bijwerken. Overal waar je internet hebt, kun je inloggen in het boekhoudprogramma; thuis, op kantoor of zelfs wanneer je tijdens een afspraak gegevens nodig hebt, kun je het er allemaal gemakkelijk bij pakken.

√ Er kunnen verschillende personen inloggen in je online boekhoudprogramma. Omdat zij overal en op elk moment in het systeem kunnen, is je boekhouding altijd up-to-date.

√ Een gemakkelijke samenwerking met je accountant. VITA Accountants kan de online boekhouding voor je doen, maar je kunt het dus ook gemakkelijk zelf doen. Jullie kunnen beiden inloggen in het systeem. Doe je het zelf, dan kunnen we wel met je mee kijken hoe je ervoor staat. Wij kunnen je weerhouden van het nemen van verkeerde beslissingen en op tijd bijsturen als het niet goed gaat met je bedrijf.

√ Koppeling tussen de boekhouding en andere administraties is mogelijk, zoals urenregistratie, salarisadministratie, klantenadministratie etc.

√ Niet meer nadenken over het maken van back-ups want met online boekhouden worden er automatisch kopieën van je werk gemaakt. Je bent dus altijd verzekerd van een recente back-up.

√ Automatische software-updates zonder dat je het in de gaten hebt. Je werkt dus altijd met de meest recente gegevens en je programma gaat met de tijd mee.

√ Je kunt papierloos werken door je bank met je online boekhouding te koppelen en te werken met scan- en herkenoplossingen voor bonnetjes en facturen. Dat scheelt een hoop ruimte! Tevens kun je jouw administratie bij brand of diefstal ook niet kwijtraken.

Ondernemerschap draait om controle over je bedrijf, zodat je met de juiste gegevens de juiste richting op blijft gaan.

3. Financiële administratie

 

Er wordt je hulp geboden bij het inrichten, opzetten en begeleiden van administraties. De financiële administratie kan helemaal voor je verzorgd worden zodat je er geen omkijken naar hebt. Doe je het toch liever zelf of is je medewerker verantwoordelijk voor de administratie, dan kan er wel met je meegekeken worden. Dit is mogelijk door de kracht van het online boekhouden, hierdoor kun je waar je maar wilt, 7 dagen per week/24 uur per dag, je administratie bekijken of bijwerken.

Naast dat je hulp kan krijgen met online boekhouden, kan er ook hulp geboden worden bij het inrichten van bankkoppelingen en scan-en herkenoplossingen. Er kunnen tevens maand-, kwartaal- of halfjaarrapportages voor je opgesteld worden en de aangifte omzetbelasting kan voorbereid worden. Er kan ook ondersteund worden bij werkzaamheden zoals het maken van factuur lay-outs, het factureren, aanmanen en debiteurenbeheer, maar ook bijvoorbeeld voor prognoses en liquiditeitsbegrotingen.

Onze doelstelling is, bij alles wat we doen, dat het administratieve proces tijdig, efficiënt en kwalitatief goed verloopt.

4. Jaarrekeningen

 

Samenstellen
Een jaarrekening samenstellen, analyseren en bespreekbaar maken is een belangrijke taak die bij de accountant ligt. Jouw accountant zal samen met jou een afspraak willen maken om te horen hoe je zelf vindt dat het met het bedrijf gaat en om je feitelijk te laten zien hoe het ervoor staat aan de hand van de cijfers in de jaarrekening. Je mag verwachten dat je tijdens dit gesprek ingaat op de toekomst en je krijgt tips, adviezen, sturing en begeleiding in begrijpelijke taal. Ook een jaarrekening samenstellen voor not-for-profit organisaties conform richtlijn 640 (organisaties zonder winststreven) en 650 (fondsenwervende instellingen) van de Raad voor de Jaarverslaggeving is geen probleem.

Controle en beoordelen
Een gedegen accountantscontrole van de jaarrekening is van groot belang. Er wordt gecontroleerd of de jaarrekening van de desbetreffende onderneming een juist en getrouw beeld geeft van de financiële positie en of de jaarrekening voldoet aan de wet- en regelgeving. Een controle- of beoordelingsverklaring kan uiteraard ook bij een andere verantwoording dan een jaarrekening worden gevraagd, zoals bij een subsidie-afrekening, keurmerk, garantiefondsen zoals bijvoorbeeld SGR of andere opgave voor verzekeraar, bank of overheid. Voor het uitvoeren van wettelijke controles zijn zij of werken zij samen met een AFM-houdende accountantsorganisatie. Deze beschikken over de benodigde AFM-vergunning voor het afgeven van een controleverklaring bij wettelijke controles.

We kijken met een frisse, ondernemende en eerlijke blik naar de resultaten en zullen je zo nodig bijsturen, inspireren en motiveren voor net zulke goede of betere cijfers in de volgende jaarrekening.

5. Salarisverwerking

 

De maandelijkse salarisverwerking is een gecompliceerd proces met veel regelgeving. Het verwerken van salarissen is een maandelijks terugkerend proces waarbij kwaliteit en continuïteit van groot belang zijn. Je kunt de salarisadministratie in eigen handen nemen met waar nodig begeleiding van je accountantskantoor, je kunt ook het geheel zorgeloos bij hen onderbrengen. Tevens kan je gebruik maken van een klantenportaal voor lonen, waarin je als werkgever en werknemer toegang hebt tot de loongerelateerde informatie. Om die toegang nog makkelijker te maken is er ook een app beschikbaar. Hierin ontvang je de notificaties zodra er gegevens beschikbaar worden gesteld.
Je accountantskantoor verricht onder meer alle maandelijks of 4-wekelijks terugkerende werkzaamheden, zoals:

√ Het maken en verstrekken van de loonstroken.

√ Het verzorgen van de aangifte loonheffingen.

√ Het verzorgen van eventuele pensioenaangiften naar diverse instanties.

√ Het maken van arbeidsovereenkomsten.

√ Adviseren over het in dienst nemen van werknemers.

 Adviseren over belaste en onbelaste vergoedingen.

√ Het geven van uitleg over de werkkostenregeling (WKR).

√ Het geven van uitleg en advies over het salaris van dga’s.

√ Het regelen van ziek- en herstelmeldingen bij de arbodienst.

√ Het begeleiden bij ontslag van werknemers.

√ En nog veel meer…

Het is belangrijk dat je werknemers altijd voorop staan. Een goed belonings- en personeelsadvies, zorgt immers voor een goede relatie met je medewerkers. Uiteraard heel belangrijk voor een succesvol bedrijf.

6. Belastingzaken

 

Jouw aangifte is voor ons geen belasting!

Als ondernemer heb je te maken met een oerwoud van continu veranderende fiscale wet- en regelgeving. Je wilt uiteraard niet teveel belasting betalen en je wilt geen tijd verliezen aan ingewikkelde formulieren en aangiften. Je accountant denkt actief met je mee of er extra fiscaal voordeel voor je te behalen valt.

We maken ons zeer sterk voor een optimaal ondernemersresultaat en zorgen ervoor dat je als ondernemer op een verantwoorde wijze zo min mogelijk belasting hoeft te betalen.

7. Bedrijfsadvies

 

“Adviseren, begeleiden en coachen zijn een van de mooiste werkzaamheden binnen de accountancy”, zijn de woorden van Jelmer Blaauw AA. Dit is dan ook een belangrijke taak van je accountant; dieper ingaan in het bedrijf om met het juiste advies te kunnen komen.

Als starter heb je andere vragen en behoeften dan wanneer je al jaren onderweg bent als ondernemer. Om alles in goede banen te leiden moet je accountant je kunnen adviseren bij onder andere het volgende:

√ Het starten van een onderneming

√ Ondernemingsplannen

√ Wijziging rechtsvorm

√ Aanvragen van subsidies

√ Herstructureringen

√ Bedrijfsovernames en -opvolgingen

√ Automatiseringsvraagstukken

√ Investeringsvraagstukken

√ Financieringsaanvragen

√ Waardebepalingen van ondernemingen

√ Opzetten van budgetterings- en kostprijssystemen

√ Testament, echtscheiding en huwelijkse voorwaarden

8. Overname & opvolging

 

De verkoop van je onderneming is een grote stap. Jarenlang ben je bezig geweest om je bedrijf op te bouwen en nu is het moment aangebroken dat je wilt gaan genieten van je oude dag of dat je aan een andere uitdaging wilt gaan beginnen. Een bedrijfsoverdracht brengt de nodige spanningen en emoties met zich mee. Je wilt dat alles goed verloopt en dat je bedrijf blijft voortbestaan of je wilt gaan voor het hoogste bod. Om deze spanningen zoveel mogelijk te beperken, is het verstandig om al in een vroeg stadium duidelijke afspraken te maken omtrent de overdracht van je onderneming.

Of je nu verkoper of koper bent, wij zijn de spin in het web tijdens het gehele traject.

Denk daarbij aan waardebepaling, onderhandeling, overnameonderzoek en de uiteindelijke opstelling van een koopovereenkomst. Voor het uitvoeren hiervan werken we samen met specialisten die uitermate gespecialiseerd zijn in aankoop-, verkoop-, opvolging- en financieringstrajecten.

9. Startersbegeleiding

 

Als ondernemer zie je kansen en die wil je pakken. Het leuke van een (goede) accountant aan je zij is dat ze je maar wat graag willen ondersteunen. Van jou een geslaagde ondernemer maken zit in hun bloed. Meedenken, adviseren, begeleiden en coachen doen ze vanuit hun hart.

Een gedreven ondernemer in spe, is een gedreven accountant.

We geven je onze eerlijke mening en de daar uit voortkomende passende adviezen omtrent de start van je nieuwe bedrijf. We gaan met je mee in je enthousiasme en doen ons uiterste best om je te helpen je dromen waar te maken! We bieden je ondersteuning en begeleiding om een succesvolle onderneming neer te zetten!

“Alles is mogelijk, als je maar durft.”
-J.K. Rowling

Opzoek naar een nieuwe accountant?

Stap vandaag nog over en profiteer van onze 4 extra voordelen:

 

Bij het opstarten doen we een gratis administratiecheck over de voorgaande periode

We merken op als je nog op andere kosten kunt besparen

Je betaalt bij ons geen inrichtingskosten of andere extra kosten, gewoon gratis overstappen zoals het hoort

Binnen een dag nemen we de gehele administratie over van je vorige accountant/boekhouder

Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek